Kai Reus gaat aerodynamisch naar NK tijdrijden

29 september 2020

Waar de aerodynamica test op 21 november vorig jaar uitliep op een afzegging van de windtunneltest, is de perfecte tijdrij positie van Kai nu gevonden! De test nam de hele dag in beslag en leverde ontzettend veel relevante inzichten op.

November vorig jaar 

Bij de levering van de nieuwe Pinarello fietsen (weg en tijdrit) stond ook een aerodynamicatest gepland. Tijdens de bikefitting bij Bioracer in België waren er niet genoeg spacers (materiaal om het stuur te verhogen) aanwezig voor het optimaal inrichten van de tijdrithouding van Kai. Zijn wegfiets is in november wel optimaal ingericht. Het gebrek aan de juiste Pinarello materialen resulteerde in een lange reis terug naar Almere.

Bekijk onderstaande video van de bikefitting in november

 

Materialen en houding 

Op woensdag 23 september stapte Reus opnieuw op zijn Pinarello fiets bij Bioracer. Een aantal stuurposities en houdingen verder was de ideale tijdrithouding snel gevonden. “De balans tussen een positie die goed voelt en de perfecte houding is hetgeen waar wij constant naar zoeken. Je kan Kai wel in de perfecte houding zetten, maar als hij dan geen vermogen levert hebben we daar natuurlijk niets aan. We hebben nu de juiste balans tussen een houding waarin kracht geleverd wordt en er zo min mogelijk weerstand ontstaat” vertelt Sven van den Houte, motion viewer bij Bioracer.

De windtunnel

Rond het middaguur vertrok Kai samen met Theo de Rooij en zijn mekanieker richting de windtunnel. In die zelfde windtunnel heeft ook huidig werelduurrecordhouder Victor Campenaerts heel wat uren doorgebracht. In de windtunnel zijn naast de positie ook meerdere materialen en kledingstukken getest. “Het is de bedoeling dat Kai zo stil mogelijk in de voor hem geschikte houding gaat zitten. Dit moet hij meerdere sessies doen met verschillende soorten materialen. We meten dan de weerstand en komen er zo achter wat Kai zo aerodynamisch mogelijk gaat maken”, vertelde Kenneth Coomans van BikeValley.

De helm 

Uit de windtunneltest blijkt onder andere dat het veranderen van helm bijna 20 watt winst op kan leveren. Door de langere punt houdt Kai zijn hoofd makkelijker in de voor hem perfecte positie. Tijdens het NK tijdrijden, waar Reus aan de start verschijnt zal hij dan ook met een andere helm fietsen dan gebruikelijk.

Het NK tijdrijden 

Op 7 oktober verschijnt Kai dus met andere helm en fiets positie aan de start van het NK tijdrijden in Emmen. Het parcours bestaat uit twee rondes van 17 kilometer. Kai gaat de rit in met specifieke waardes die behaald moeten worden tijdens de race. Die waardes zijn belangrijker dan het eindresultaat, al zal hij natuurlijk proberen zo hoog mogelijk te eindigen. “Samen met Guido Vroemen stellen we die van te voren vast. Het NK is onderdeel van mijn trainingsschema op weg naar het record”, aldus Kai Reus.

Nog meerdere testen voor het betreden van de piste

Het is zeker niet de laatste keer dat Kai de windvlagen in het Belgische Beringen heeft getrotseerd. De volgende stap is namelijk het aanschaffen van de baanfiets waarop de werelduurrecordpoging plaats gaat vinden. De metingen voor de baanfiets pakken volledig anders uit en de balans tussen comfort en het leveren van power is nog belangrijker bij deze testen.

Op de hoogte blijven van al het nieuws rondom Kai Reus?

Deel dit artikel
FacebookTwitter